Scenariusz lekcji geografii w klasie w klasie VII szkoły podstawowej w SOSW w Rudniku nad Sanem z wykorzystaniem TIK
Nauczyciel: Dorota Nowak. Temat: Urbanizacja w Polsce.
LINK DO SCENARIUSZA ZAJĘĆ W PDF
Cel ogólny: Charakterystyka procesów urbanizacyjnych w Polsce. Rodzaje aglomeracji miejskich oraz problemy wielkich miast.
Cele szczegółowe:
Uczeń zna:
- pojęcie urbanizacji,
- pojęcie aglomeracji,
- funkcje miast,
- problemy wielkich miast.
Uczeń wyjaśnia:
- przyczyny powstawania miast w Polsce,
- przyczyny „ucieczki” ludności z dużych miast i aglomeracji.
Umiejętności:
- uczeń wskazuje na mapie Polski największe miasta,
- uczeń wskazuje na mapie Polski wybrane aglomeracje,
- uczeń wskazuje województwa o największym wskaźniku urbanizacji,
- uczeń potrafi odczytać informacje z kartogramu.
Metody:
- praktyczne, oparte na działaniu: praca z mapą; praca z tablicą interaktywną; praca z podręcznikiem,
- słowna: pogadanka.
Formy pracy:
- praca indywidualna, - w grupach,
- zbiorowa,
Środki dydaktyczne: - Atlasy, podręczniki,
- karty pracy z zadaniami dla uczniów,
- mapy tematyczne, zdjęcia aglomeracji miejskich, wyświetlane na tablicy interaktywnej, - Tablica interaktywna, pisaki do tablicy interaktywnej, płyta nauczyciela.
Przebieg lekcji:
-
Czynności organizacyjne.
-
a) Powitanie uczniów.
-
b) Sprawdzenie listy obecności.
-
c) Przypomnienie najważniejszych wiadomości z ostatniej lekcji.
-
d) Zapisanie i wprowadzenie uczniów do nowego tematu.
-
-
Uczniowie wspólnie podają nazwy dużych miast w Polsce i zapisują je na tablicy.
-
a) Podchodzą do mapy i wskazują i zaznaczają za pomocą kolorowych magnesów
położenie podanych wcześniej i zapisanych na tablicy miasta Polski.
-
b) Uczniowie uzupełniają mapę konturową Polski.
-
c) Wprowadzenie przez nauczyciela pojęcia urbanizacji oraz wskaźnika urbanizacji.
-
Ćwiczenie 1. Korzystając z mapy wyświetlonej na tablicy interaktywnej „udział ludności miejskiej w ogólnej liczbie ludności według województw”.
- Podaj województwa o największym wskaźniku urbanizacji. - Podaj przyczyny takiego zróżnicowania.
Podsumowanie i zapisanie województw oraz przyczyn zróżnicowania wskaźnika urbanizacji w Polsce.
3. Uczniowie poznają pojęcie aglomeracji.
Przedstawienie uczniom na tablicy interaktywnej planów aglomeracji w Polsce, zwrócenie uwagi na rozmieszczenie miast względem siebie.
-
a) Aglomeracja monocentryczna: aglomeracja warszawska,
-
b) Aglomeracja policentryczna: aglomeracja katowicka.
Ćwiczenie 2. Odszukajcie różnice w wyglądzie aglomeracji monocentrycznej i policentrycznej.
Podsumowanie różnic morfologicznych aglomeracji w Polsce – dyskusja. 4. Krótkie omówienie funkcji dużych miast. Wyświetlenie ich na TIK
Ćwiczenie 3. Z rozsypanki wyrazowej (określenia dotyczące funkcji dużych miast) dobierz określenia pasujące do dużych miast i aglomeracji
Uczniowie podchodzą do tablicy interaktywnej i przesuwają określenia we właściwe miejsca – konstruują mapę mentalną – „Funkcje miast w Polsce”.
5. Pogadanka na temat korzyści wypływających z życia w dużych miastach i aglomeracjach dla ich mieszkańców – burza mózgów.
Ćwiczenia 4. Uzupełnianie tabeli – wady i zalety życia w dużych miastach. Uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia na tablicy interaktywnej.
Podsumowanie lekcji:
-
Nauczyciel zadaje pytania kontrolne, sprawdzające stopień opanowania materiału przez uczniów.
-
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji
Zadanie domowe:
Wykonaj zadanie dotyczące funkcji, jakie pełni miasto najbliższe Twojego miejsca zamieszkania.
Miasto .Główne funkcje:
-
Faza wprowadzająca
1. Powitanie i sprawdzenie listy obecności.
2. Krótkie przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji. Wprowadzenie do nowego tematu. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji. 2
II. Faza realizacyjna
1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jaką mapą jest mapa topograficzna i jakich znaków używa się na mapach topograficznych.
2. Uczniowie, na podstawie atlasów, podają przykłady obiektów, które oznaczane są na mapach za pomocą znaków topograficznych powierzchniowych, liniowych i punktowych.
3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, na czym będzie polegała ich praca w grupach.
4. Uczniowie pracują w grupach (4 lub 5 grup w zależności od liczby dzieci).
Korzystając z mapy topograficznej rozwiązują zadania, które otrzymali na karcie pracy (czas pracy 7 minut).
5. Poszczególne grupy prezentują wyniki swojej pracy przed klasą.
Uczniowie z poszczególnych grup przedstawiają odpowiedzi na pytania ze swojej karty pracy na tablicy interaktywnej. Nauczyciel wspólnie z pozostałymi grupami, sprawdza poprawność wykonania zadań.
III. Faza podsumowująca1. Utrwalenie i podsumowanie zajęć.
2. Zadanie pracy domowej.
Scenariusz opracowała: Agnieszka Pająk – naucz