Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV
Temat: Baśń w wersji poetyckiej. Aleksander Puszkin „ Bajka o rybaku i złotej rybce”.
Cele:
-
poznanie utworu Aleksandra Puszkina „Bajka o rybaku i złotej rybce”
-
kształcenie umiejętności analizy świata przedstawionego utworu
-
kształcenie umiejętności ustalania kolejności zdarzeń,
-
kształcenie umiejętności opowiadania o zdarzeniach,
-
kształcenie umiejętności rozpoznawania przesłania utworu literackiego,
-
kształcenie umiejętności wyrażania sądu o postaciach i zdarzeniach,
-
usprawnianie techniki głośnego czytania,
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawania tekstów kultury przynależnych do teatru i filmu, kształtowane postawy szacunku dla innych,
-
budzenie empatii, inspirowanie do refleksji nad wartością dobra.
Metody i techniki pracy:
• praca z tekstem,
• praca w grupach,
• metoda ćwiczeń praktycznych, • elementy dramy,Środki i materiały dydaktyczne:
• podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego;
• filmowy zwiastun przedstawienia O rybaku i złotej rybce z repertuaru Teatru Guliwer (dostępny w Internecie, wykorzystanie tablicy interaktywnej);
• fotosy z przedstawienia O rybaku i złotej rybce z repertuaru Teatru Guliwer (dostępne na stronie teatru, wykorzystanie tablicy interaktywnej);
• fotosy z przedstawienia O Rybaku i Złotej Rybce z repertuaru Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach (dostępne na stronach teatru, wykorzystanie tablicy interaktywnej);
• nagranie filmu Najpiękniejsze baśnie braci Grimm: O rybaku i jego żonie (reż. Christian Theede, Niemcy 2013, wykorzystanie tablicy interaktywnej );
• kilka przedmiotów nawiązujących do treści baśni, np.: kłębek przędzy, pierścionki, perły, korona, siatka wędkarska;
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjno – porządkowe (sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
2. Nawiązanie do tematyki zajęć. Nauczyciel przynosi na lekcję w siatce wędkarskiej kilka przedmiotów nawiązujących do treści baśni, np.: kłębek przędzy, pierścionki, perły, koronę, i prosi uczniów o odgadnięcie, co będzie przedmiotem zajęć.
3. Uczniowie słuchają baśni czytanej przez nauczyciela i ucznia. Dzielą się wrażeniami na temat tekstu.
4. Nauczyciel informuje, że tekst jest poetycką wersją baśni opublikowanej po raz pierwszy przez braci Grimm na początku XIX wieku, uczniowie czytają informacje o autorze.
5. Uczniowie wyjaśniają, w jaki sposób przedmioty nawiązują do treści baśni, np. kłębek przędzy – żona rybaka przędła, kiedy mąż wyruszał na połów; pierścionki, perły – kobieta stała się posiadaczką takich luksusowych ozdób po spełnieniu trzeciego życzenia; korona – żona rybaka została królową.
6. Uczniowie opisują, jak wyobrażają sobie żonę rybaka.
7. Nauczyciel odtwarza filmowy zwiastun przedstawienia O rybaku i złotej rybce z repertuaru Teatru Guliwer w Warszawie. Pokazuje fotosy z tego przedstawienia oraz spektaklu O Rybaku i Złotej Rybce z repertuaru Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Odtwarza fragment filmu Najpiękniejsze baśnie braci Grimm: O rybaku i jego żonie (reż. Christian Theede, Niemcy2013).
8. Uczniowie, pracując parami, rozwiązują test dotyczący utworu:
[HIS] Akcja utworu toczy się dokładnie trzydzieści trzy lata i jeden dzień.
[FAN] Wydarzenia rozgrywają się w nieokreślonym miejscu na wybrzeżu.
[TAS] Dom wieśniaków ulega kilkakrotnie magicznym przemianom.
[TAN] Rybka wykorzystuje swą zdolność zamiany w piękną kobietę.
[TYCZ] Głównymi bohaterami utworu są rybak, jego żona oraz złota rybka.
[NA] Wieloletnia praca nie przynosi małżonkom wielkiego bogactwa.
Postacią fantastyczną w utworze jest złota rybka.
9. Uczniowie wykonują polecenie na tablicy interaktywnej: Wyplącz złotą rybkę z sieci. Porządkują i uzupełniają plan wydarzeń.
10. Przepisywanie planu zdarzeń do zeszytu.
11. Podsumowanie zajęć. Ocena uczniów za aktywność.
12. Zadanie domowe: Poszukaj w internecie informacji o fundacjach oraz organizacjach spełniających marzenia chorych dzieci.
Opracowanie: Agnieszka Dreksa