Prowadząca : Edyta Małek-Karaś
Przedmiot: Fizyka
Klasa: VII al
Data: 23.10.2018r.
Temat : Ruch i jego względność
1. Cele edukacyjne.
Wiadomości i umiejętności: Uczeń
- wyjaśnia, na czym polega ruch ciała,
- rozróżnia pojęcia: tor, droga i wykorzystuje je do opisu ruchu, - wyjaśniają różnicę: droga a odległość,
- wyjaśnia, na czym polega względność ruchu,
- wskazuje przykłady względności ruchu,
- stosuje jednostki drogi i czasu.
Postawy i wartości: Uczeń
- Starannie i dokładnie wykonuje obliczenia.
- Jest zaangażowany w zdobywanie wiedzy.
- Jest zaangażowany w doskonalenie własnego warsztatu pracy.
- Współuczestniczy w odkrywaniu podstawowych praw przyrody.
2. Metody
Wykład, rozmowa dydaktyczna, animacja, doświadczenie.
3. Formy
Praca z całą klasą, praca w grupach.
4. Środki dydaktyczne
Podręcznik
Animacja Multiteka To jest fizyka 7
Flipbook To jest fizyka 7
Animacja e-podręczniki.pl
Doświadczenie (dwa jednakowe samochodziki na baterie).
5. Przebieg lekcji
a) Czynności organizacyjne:
Przywitanie klasy.
Sprawdzenie obecności.
Przygotowanie animacji, Flipbooka, Multiteki. Zapisanie tematu lekcji.
b) Część właściwa lekcji:
Faza wprowadzająca
- Nauczyciel podaje cele lekcji: Dowiesz się na czym polega ruch ciała oraz czy pasażer siedzący w pociągu stojącym na stacji zupełnie się nie porusza?
- Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów ruchu. Uczniowie podają przykłady ruchu znane z życia codziennego.
- Uczniowie podzieleni na grupy analizują przedstawioną sytuację na rysunku i wypowiedzi poszczególnych osób- zadanie na dobry początek.
Faza realizacyjna
- Nauczyciel na bazie animacji Multiteka To jest fizyka 7 ciała w ruchu prezentuje pojęcie ruchu.
- Nauczyciel podaje definicję ruchu.
- Nauczyciel wprowadza pojęcie tor i droga Flipbook To jest fizyka 7
- Uczniowie pokazują różnice między pojęciami: droga i odległość.
- Nauczyciel wprowadza pojęcie względności ruchu. Uczniowie oglądają animację Multiteka To jest fizyka 7 względność ruchu.
- Nauczyciel demonstruje uczniom doświadczenie przedstawiające względność ruchu względem podłogi i spoczynki względem siebie nawzajem.
- Uczniowie wyciągają wnioski: kiedy ruch jest względny?
- Uczniowie sporządzają notatkę do lekcji.
Faza podsumowująca
- Uczniowie na podstawie obejrzanej animacji www.epodreczniki.pl/reader/c/130575/v/latest/t/student- canon/m/iHApspHTPv#iHApspHTPv_d5e211 odpowiadają na pytanie, które stwierdzenia uczniów są prawdziwe, a które fałszywe oraz zaznaczają wszystkie poprawne stwierdzenia.
- Nauczyciel podaje zadanie domowe zeszyt ćwiczeń Spotkania z fizyką str. 58 ćwiczenie 3
- Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.
Czas trwania lekcji: 45 minut