Temat zajęć: Budowa i działanie komputera
Klasa: III Lg
Szkoła: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Rudniku nad Sanem Data: 17.09.2018 r.
Nauczyciel: Sztaba Sławomir
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, jak nazywają się poszczególne części zestawu komputerowego.
Uczeń wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z
komputerem (dysk twardy, CD-ROM, DVD-ROM, pendrive); Uczeń wyszczególnia urządzenia wejścia i wyjścia.
b) Umiejętności
Omawia zastosowanie podstawowych elementów zestawu komputerowego. Wyjaśnia pojęcia: procesor, płyta główna, pamięć komputera.
2. Metoda i forma pracy:
a) indywidualna,
b) praca z podręcznikiem lub tekstem.
3. Środki dydaktyczne
-
a) Karta pracy,
-
b) prezentacja multimedialna,
-
c) zestaw komputerowy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
-
Czynności porządkowe, sprawdzenie obecności.
-
Wyobraź sobie, że chciałbyś komuś opisać, narysować stanowisko komputerowe. Jakbyś to zrobił? Uczniowie wykonują zadanie 1 z karty pracy /narysuj stanowisko komputerowe, przy którym właśnie siedzisz. /5 min/
-
Uczniowie prezentują swoje prace.
b) Faza realizacyjna
-
By prawidłowo móc opisać komputer, musimy potrafić poprawnie operować nazwami i znać podstawowe funkcje części komputera.
-
Przedstawię wam teraz prezentację multimedialną, która opowiada właśnie o poszczególnych częściach komputera i nazywa je.
-
Przedstawienie prezentacji „Elementy zestawu komputerowego”
Slajd 2 – mówiąc komputer, mamy na myśli kilka urządzeń, które są ze sobą powiązane. Stąd mówimy o zestawie komputerowym. Podstawowe elementy takiego zestawu to: jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz i drukarka.
Slajd 3 – przedstawia typowy zestaw komputerowy.
Slajd 4 – powrót do karty pracy, zadanie 2 – uczniowie podpisują poszczególne elementy swego rysunku, względnie dorysowują brakujące.
Slajd 5 – kilka słów na temat jednostki centralnej. To metalowa skrzynka, podłączamy do niej pozostałe elementy zestawu komputerowego. W obudowie jednostki centralnej znajdują się: dysk twardy, stacja dyskietek, napęd CD-ROM, napęd DVD-ROM. W obudowie znajduje się też płyta główna, a na niej umieszczone są najważniejsze elementy komputera: procesor i pamięć operacyjna.
Slajd 6 – następny element to monitor. Czy wiecie jakie mogą być rodzaje monitorów? Monitory są tradycyjne – przypominają telewizor oraz LCD, czyli ciekłokrystaliczne, płaskie. Slajd 7 – sam porównaj wygląd monitorów. Rozmowa z uczniami na temat wyglądu monitorów.
Slajd 8 – Mysz – wynaleziona przez Douglasa Engelbarta w 1963 r. Mysz umożliwia poruszanie kursorem po ekranie komputera poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Najstarszym typem myszy jest „mysz mechaniczna”, w urządzeniu tym wykorzystuje się metalową kulkę pokrytą gumą, oraz system rolek. Nowszym rozwiązaniem jest tzw. „mysz optyczna”. W zależności od rodzaju, mysz może przekazywać sygnały do komputera po kablu lub bezprzewodowo. Najnowszym rozwiązaniem jest zastosowanie diody laserowej zamiast diod świecących – tzw. mysz laserowa.
Slajd 9 - Klawiatura to uporządkowany zestaw klawiszy służący do sterowania urządzeniem lub do wprowadzania danych. W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji specjalnych. To podstawowe urządzenie wejścia.
Slajd 10 – drukarka – służy do drukowania tekstu i obrazu. Mamy klika rodzajów drukarek: igłowe – ich główną zaletą są niskie koszty eksploatacji i możliwość drukowania kilku kopii na papierze samokopiującym;
laserowe – zasada ich działania jest bardzo podobna do działania kserokopiarek, charakteryzują się bardzo wysoką jakością i szybkością wydruku, a druk pod wpływem wody się nie rozpływa;
atramentowe – wadą ich są dość wysokie koszty eksploatacji (wysoka cena tuszu w stosunku do ilościowej możliwości pokrycia nim papieru).
Slajd 11 – jest jeszcze wiele elementów, które mogą współpracować z komputerem i wraz z nim stanowić zestaw. Zależy to od miejsca, w jakim komputer się wykorzystuje oraz do jakich zadań ma służyć.
Slajd 12 – Urządzenie wejścia-wyjścia, urządzenie we/wy, urządzenie I/O (ang. input/output device) służy do komunikacji komputera z użytkownikiem, komputerem lub innym urządzeniem. Niektóre z tych urządzeń są typowymi urządzeniami wejścia, inne wyjścia, pozostałe natomiast jednocześnie wejścia i wyjścia. Typowe urządzenia wejścia to np. klawiatura, mysz komputerowa oraz czytniki nośników danych, typowe urządzenia wyjścia to np. monitor, drukarka, a typowe urządzenia wejścia i wyjścia to np. karta sieciowa, modem, dysk twardy oraz wszelkie inne nagrywalne stacje nośników danych. Część urządzeń wejścia- wyjścia znajduje się wewnątrz obudowy jednostki centralnej komputera.
Slajd 13 – Pamięć komputerowa to te części komputera, które przechowują dane. Ze względu na sposób zapamiętywania informacji przez komputer wyróżniamy: pamięć wewnętrzną – jej podstawowym typem jest pamięć operacyjna, informacje w niej są przechowywane tylko wtedy gdy komputer jest włączony i pamięć zewnętrzną – to dysk twardy, dyskietka, płyta CD., DVD.
Slajd 14 – a tak wygląda dysk twardy.
Slajd 15 – Dyskietka – przenośny nośnik magnetyczny o niewielkiej pojemności, umożliwiający zarówno odczyt jak i zapis danych.
Slajd 16 - Płyta kompaktowa (ang. Compact Disco) to krążek z zakodowaną cyfrowo . Dzięki dużej pojemności, niezawodności i niskiej cenie, CD-ROM stał się najbardziej popularnym medium do zapisywania danych. Płyta kompaktowa została opracowana przez koinformacjąncerny Sony i Philips pod koniec lat 70, a jej premiera odbyła się w 1982. Jej pierwotnym zastosowaniem był zapis dźwięku.
Płyta DVD - rozpowszechniony w roku 1995 standard zapisu danych na optycznym , podobnym do CD-ROM (te same wymiary: 12 lub 8 cm), lecz o większej pojemności uzyskanej dzięki zwiększeniu gęstości zapisu.
c) Faza podsumowująca
-Jako podsumowanie uczniowie wykonują zadania z karty pracy.
-Ostatnie zadanie uczniowie wykonują z pomocą podręcznika lub mogą np. korzystać z wyszukiwarki internetowej.
5. Bibliografia
Informatyka 2000, Podręcznik dla klasy IV-VI, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia – Elementy zestawu komputerowego
b) Zadanie domowe
Jeśli uczniowie nie wykonają zadań z karty pracy, to zadaniem domowym jest ich uzupełnienie.