Temat zajęć: Budowa i działanie komputera


LINK do zajęć w PDF

Klasa: III Lg
Szkoła: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Rudniku nad Sanem Data: 17.09.2018 r.
Nauczyciel: Sztaba Sławomir

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

 Uczeń wie, jak nazywają się poszczególne części zestawu komputerowego.
 Uczeń wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z

komputerem (dysk twardy, CD-ROM, DVD-ROM, pendrive);  Uczeń wyszczególnia urządzenia wejścia i wyjścia.

b) Umiejętności

 Omawia zastosowanie podstawowych elementów zestawu komputerowego.  Wyjaśnia pojęcia: procesor, płyta główna, pamięć komputera.

2. Metoda i forma pracy:

a) indywidualna,
b) praca z podręcznikiem lub tekstem.

3. Środki dydaktyczne

  1. a)  Karta pracy,

  2. b)  prezentacja multimedialna,

  3. c)  zestaw komputerowy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  • Czynności porządkowe, sprawdzenie obecności.

  • Wyobraź sobie, że chciałbyś komuś opisać, narysować stanowisko komputerowe. Jakbyś to zrobił? Uczniowie wykonują zadanie 1 z karty pracy /narysuj stanowisko komputerowe, przy którym właśnie siedzisz. /5 min/

  •  Uczniowie prezentują swoje prace.

    b) Faza realizacyjna

  •  By prawidłowo móc opisać komputer, musimy potrafić poprawnie operować nazwami i znać podstawowe funkcje części komputera.

  • Przedstawię wam teraz prezentację multimedialną, która opowiada właśnie o poszczególnych częściach komputera i nazywa je.

  • Przedstawienie prezentacji „Elementy zestawu komputerowego”

Slajd 2 – mówiąc komputer, mamy na myśli kilka urządzeń, które są ze sobą powiązane. Stąd mówimy o zestawie komputerowym. Podstawowe elementy takiego zestawu to: jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz i drukarka.
Slajd 3 – przedstawia typowy zestaw komputerowy.

Slajd 4 – powrót do karty pracy, zadanie 2 – uczniowie podpisują poszczególne elementy swego rysunku, względnie dorysowują brakujące.
Slajd 5 – kilka słów na temat jednostki centralnej. To metalowa skrzynka, podłączamy do niej pozostałe elementy zestawu komputerowego. W obudowie jednostki centralnej znajdują się: dysk twardy, stacja dyskietek, napęd CD-ROM, napęd DVD-ROM. W obudowie znajduje się też płyta główna, na niej umieszczone są najważniejsze elementy komputera: procesor i pamięć operacyjna.

Slajd 6 – następny element to monitor. Czy wiecie jakie mogą być rodzaje monitorów? Monitory są tradycyjne – przypominają telewizor oraz LCD, czyli ciekłokrystaliczne, płaskie. Slajd 7 – sam porównaj wygląd monitorów. Rozmowa z uczniami na temat wyglądu monitorów.
Slajd 8 – Mysz – wynaleziona przez Douglasa Engelbarta w 1963 r. Mysz umożliwia poruszanie kursorem po ekranie komputera poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Najstarszym typem myszy jest „mysz mechaniczna”, w urządzeniu tym wykorzystuje się metalową kulkę pokrytą gumą, oraz system rolek. Nowszym rozwiązaniem jest tzw. „mysz optyczna”. W zależności od rodzaju, mysz może przekazywać sygnały do komputera po kablu lub bezprzewodowo. Najnowszym rozwiązaniem jest zastosowanie diody laserowej zamiast diod świecących – tzw. mysz laserowa.
Slajd 9 - Klawiatura to uporządkowany zestaw klawiszy służący do sterowania urządzeniem lub do wprowadzania danych. W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji specjalnych. To podstawowe urządzenie wejścia.
Slajd 10 – drukarka – służy do drukowania tekstu i obrazu. Mamy klika rodzajów drukarek: igłowe – ich główną zaletą są niskie koszty eksploatacji i możliwość drukowania kilku kopii na papierze samokopiującym;
laserowe – zasada ich działania jest bardzo podobna do działania kserokopiarek, charakteryzują się bardzo wysoką jakością i szybkością wydruku, a druk pod wpływem wody się nie rozpływa;
atramentowe – wadą ich są dość wysokie koszty eksploatacji (wysoka cena tuszu w stosunku do ilościowej możliwości pokrycia nim papieru).
Slajd 11 – jest jeszcze wiele elementów, które mogą współpracować z komputerem i wraz nim stanowić zestaw. Zależy to od miejsca, w jakim komputer się wykorzystuje oraz do jakich zadań ma służyć.
Slajd 12 – Urządzenie wejścia-wyjściaurządzenie we/wyurządzenie I/O (ang. input/output device) służy do komunikacji komputera z użytkownikiem, komputerem lub innym urządzeniem. Niektóre z tych urządzeń są typowymi urządzeniami wejścia, inne wyjścia, pozostałe natomiast jednocześnie wejścia i wyjścia. Typowe urządzenia wejścia to np. klawiatura, mysz komputerowa oraz czytniki nośników danych, typowe urządzenia wyjścia to np. monitor, drukarka, a typowe urządzenia wejścia i wyjścia to np. karta sieciowa, modem, dysk twardy oraz wszelkie inne nagrywalne stacje nośników danych. Część urządzeń wejściawyjścia znajduje się wewnątrz obudowy jednostki centralnej komputera.
Slajd 13 – Pamięć komputerowa to te części komputera, które przechowują dane. Ze względu na sposób zapamiętywania informacji przez komputer wyróżniamy: pamięć wewnętrzną – jej podstawowym typem jest pamięć operacyjna, informacje w niej są przechowywane tylko wtedy gdy komputer jest włączony i pamięć zewnętrzną – to dysk twardy, dyskietka, płyta CD., DVD.

Slajd 14 – a tak wygląda dysk twardy.
Slajd 15 – Dyskietka – przenośny nośnik magnetyczny o niewielkiej pojemnościumożliwiający zarówno odczyt jak i zapis danych.
Slajd 16 Płyta kompaktowa (ang. Compact Disco) to krążek z zakodowaną cyfrowo . Dzięki dużej pojemności, niezawodności i niskiej cenie, CD-ROM stał się najbardziej popularnym medium do zapisywania danych. Płyta kompaktowa została opracowana przez koinformacjąncerny Sony i Philips pod koniec lat 70, a jej premiera odbyła się w 1982. Jej pierwotnym zastosowaniem był zapis dźwięku.
Płyta DVD - rozpowszechniony w roku 1995 standard zapisu danych na optycznym , podobnym do CD-ROM (te same wymiary: 12 lub 8 cm), lecz o większej pojemności uzyskanej dzięki zwiększeniu gęstości zapisu.

c) Faza podsumowująca

-Jako podsumowanie uczniowie wykonują zadania z karty pracy.
-Ostatnie zadanie uczniowie wykonują z pomocą podręcznika lub mogą np. korzystać z wyszukiwarki internetowej.

5. Bibliografia

Informatyka 2000, Podręcznik dla klasy IV-VI, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz.

6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia – Elementy zestawu komputerowego

b) Zadanie domowe

Jeśli uczniowie nie wykonają zadań z karty pracy, to zadaniem domowym jest ich uzupełnienie.