Scenariusz zajęć z wykorzystania tablicy interaktywnej w kl. 3aut. Blok tematyczny - TAJEMNICE LASU
Temat dnia - Dary lasu
LINK DO KONSPEKTU W FORMACIE PDF
Dnia: 20.10.2021r.
Wpis do dziennika: Porównanie drzew liściastych i iglastych – porządkowanie wiedzy w tabeli. Co nam dają drzewa? – przygotowanie w grupach plakatu informacyjnego. Rozpoznawanie gatunków grzybów jadalnych i trujących. Omówienie budowy grzyba kapeluszowego na przykładzie obserwacji pieczarki polnej. Układanie i zapisywanie w zeszycie porad dla rozsądnego grzybiarza w formie zdań rozkazujących. Rozwiązywanie zadań matematycznych z jedną niewiadomą. Praktyczne posługiwanie się pojęciami: tańszy, droższy.
Uczeń:
– tworzy notatkę na podstawie przeczytanego tekstu, porządkując informacje w tabeli; – wie, dlaczego drzewa potrzebne są ludziom;
– rozpoznaje podstawowe gatunki grzybów jadalnych i trujących;
– wie, jak zbudowany jest grzyb;
– układa i zapisuje zdania rozkazujące na zadany temat; – zna zasady bezpiecznego grzybobrania;
– rozwiązuje zadania z jedną niewiadomą; – posługuje się pojęciami: tańszy, droższy.
Metody:
- Podające: wyjaśnianie, pogadanka, opis.
- Problemowe aktywizujące: twórcze słuchanie, zabawa, - Praktyczna: ćwiczenie przedmiotowe.
Formy pracy:
- Grupowa jednolita,
- Zbiorowa jednolita,
- Indywidualna jednolita.
Pomoce: atlasy grzybów, po jednej pieczarce na stolik, papierowe talerzyki, nożyk plastikowy dla każdego ucznia.
- Co dają nam lasy? (Prezentacja)- https://www.youtube.com/watch? v=ubqskigmJgU&ab_channel=ExtraWiedza
- Dary lasu - link do filmu "Dary lasu"
- Grzyby jadalne - link do filmu "Grzyby jadalne"
- Budowa grzyba -link do filmu "Budowa grzyba"
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do zajęć– prezentacja "Dary lasu" lub "Co dają nam lasy?".
2. Porównanie drzew liściastych i iglastych – porządkowanie wiedzy w tabeli. N. rysuje tabelę na tablicy. Wspólnie z uczniami uzupełnia ją, następnie uczniowie przepisują tabelkę
do zeszytu.
Drzewa iglaste Drzewa liściaste
3. Co nam dają drzewa? – przygotowanie plakatu informacyjnego.
Na każdym liściu uczniowie zapisują jedną z korzyści, jakie mamy dzięki drzewom (cień, drewno, celuloza, żywica, soki na lekarstwa, owoce, regulacja gospodarki wodnej, ochrona przed wiatrem i erozją gleb, produkcja tlenu, dom dla zwierząt itp.
4. Dowolna zabawa ruchowa.
5. Głośne czytanie wiersza "Grzyby" Marii Kownackiej – s. 62 (P. 1), ukierunkowane pytaniami: O jakich darach lasu jest mowa w wierszu? Kto korzysta z tych darów?
6. Wyszukiwanie w tekście wiersza nazw grzybów. Ustalenie na podstawie atlasu grzybów, które z nich nadają się do spożycia przez ludzi.
7. Czytanie przez nauczyciela informacji w podręczniku na s. 63 (P. 1) o grzybach jadalnych i trujących. Wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy borowikiem szlachetnym a borowikiem ponurym, kurką a lisówką pomarańczową, pieczarką polną a muchomorem sromotnikowym.
8. Rozwiązywanie zagadek o grzybach – wykonanie ćw. 2, s. 40 (Ćw. 1). Wyszukiwanie w atlasie grzybów informacji o gąskach zielonkach – grzybach, które mogą czasami powodować objawy zatrucia, mimo że uznawane są za jadalne.
9. Układanie i zapisywanie w zeszycie porad dla rozsądnego grzybiarza w formie zdań rozkazujących – p. 1, s. 63 (P. 1).
Przykładowe zdania:
• Pamiętaj, na grzybobranie możesz iść tylko pod opieką osób dorosłych.
• Nie zbieraj grzybów, co do których masz jakiekolwiek wątpliwości.
• Nigdy nie próbuj surowych grzybów.
• Gdy dotkniesz trującego grzyba, umyj ręce.
• Nie częstuj potrawami z grzybów dzieci do lat siedmiu ani osób w podeszłym wieku.
10. Obliczenia pieniężne. Praktyczne posługiwanie się pojęciami: tańszy, droższy. Wykonanie pod kierunkiem N. z. 1, s. 37 (M. 1).
11. Układanie i zapisywanie w zeszycie treści zadań matematycznych na podstawie danych zgromadzonych w z. 1, s. 37 (M. 1).
12. N. przypomina dzieciom, że rozwiązując takie zadanie, można korzystać z zasady
• składają się z korzenia, pnia i korony |
• składają się z korzeni, pnia i korony • mają blaszkowate liście o bardzo różnorodnych kształtach • mają różnorodne owoce, np. kasztany, żołędzie, orzeszki |
odwrotności dodawania i odejmowania lub obliczać niewiadomą przez dopełnianie do danej liczby.
13. Ustne układanie treści zadań matematycznych do równań z jedną niewiadomą podanych w z. 3, s. 34 (PM. 1),
np.: Mama uzbierała koszyk grzybów. Na koniec grzybobrania Maciek dorzucił jej jeszcze 7 grzybów. Po powrocie do domu policzyli, że w koszyku jest 76 grzybów. Ile grzybów uzbierała mama? □ + 7 = 76
14. Omówienie budowy grzyba na podstawie obserwacji pieczarki polnej. Uczniowie porównują obserwowany grzyb z przedstawionym na ilustracji w ćw. 3, s. 40 (Ćw. 1). Rysują pieczarkę w zeszycie i nazywają poszczególne jej części.
15. Podsumowanie dnia: uzupełnienie skojarzeń ze słowem las nowymi informacjami.
16. Praca domowa: Przynieść albumy przyrodnicze, zdjęcia przedstawiające rośliny i zwierzęta leśne.