SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE VIb au


LINK do formatu PDF

 

page1image4250813488

Osoba prowadząca: Magdalena Kołodziej
Czas trwania zajęć: 45 minut
Temat lekcji: Zapisywanie dat i określanie wieku wydarzeń.

► Cele ogólne
• doskonalenie sprawności rachunkowej
• wykorzystywanie i tworzenie informacji • rozumowanie i tworzenie strategii
• modelowanie matematyczne

► Cele szczegółowe
Uczeń:
• zna nazwy i numery kolejnych miesięcy oraz liczbę ich dni
• potrafi stosować cyfry rzymskie do oznaczenia miesięcy w zapisie daty
• zna pojęcia: rok zwykły, rok przestępny, kwartał, wiek
• wykonuje proste obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach • dodaje i odejmuje liczby naturalne
• czyta ze zrozumieniem prosty tekst zawierający informacje liczbowe

► Metody
• praca z kartą pracy • gra dydaktyczna
• pogadanka

► Formy pracy
• praca indywidualna • praca z całą klasą

► Środki dydaktyczne
• karta pracy dla każdego ucznia
• tablica multimedialna
• kalendarz ścienny na cały rok
• duże trzy plansze: z tabelą, z ilustracjami wynalazków, z tekstem do uzupełnienia
• materiały ze strony e-bip.org.pl.

page1image4249313920

► Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

Temat lekcji: Zapisywanie dat i określanie daty wydarzeń.
• Czynności organizacyjno – porządkowe.
• Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu:
Na tej lekcji będziemy zapisywać daty, określać wiek wydarzenia, poznamy różne sposobypodziału roku.

Faza realizacyjna

1. Na dobry początek.
• Nauczyciel wyjaśnia zasady gry Co słychać w kalendarzu? Z pośród przygotowanych 12 kart, każdy z uczniów losuje jedną na której jest napisany miesiąc oraz pytanie. Uczniowie pracują indywidualnie odpowiadając na pytanie, przypominając sobie wiadomości z poprzedniej lekcji związane z kalendarzem: nazwy miesięcy, liczbę ich dni, numery i kolejność miesięcy, pojęcie kwartał.

Pozostali uczniowie klasy sprawdzają poprawność odpowiedzi. Pytania:
- Którym miesiącem roku jest wylosowany miesiąc?
- Z którego kwartału jest wylosowany miesiąc?
- Jaki jest poprzedni miesiąc do wylosowanego , a jaki następny?
- Ile miesięcy zostaje do końca roku od wylosowanego?
- Który miesiąc jest dłuższy – wylosowany czy ten, który jest obecnie? - Ile dni ma wylosowany miesiąc?
- Jakie ważne wydarzenie kojarzy Ci się z wylosowanym miesiącem?

2. Podział czasu na wieki, lata, kwartały, miesiące i dni.

ZADANIE 1 w karcie pracy – uczniowie uzupełniają tabelę na dużej planszy zawieszonej na tablicy i przepisują do tabelki w karcie pracy.

page3image37113040

Polecenie: Uzupełnij tabelkę.

XI listopad sierpień

I

30 czwarty

28 lub 29

31 drugi 30 trzeci

MIESIĄC

LICZBA DNI

KWARTAŁ

• Nauczyciel wyjaśnia pojęcie wiek oraz w jaki sposób najłatwiej określić wiek poszczególnych lat. Zakrywamy dwie ostatnie cyfry w podanym roku. Cyfry nie zakryte określają wiek jeśli pod przykryciem znajdują się dwa zera. Jeśli pod przykryciem jest liczba różna od zera to do części liczby która nie został zakryta dodajemy jeden i to jest wówczas określony wiek.
• ZADANIE 2 w karcie pracy – uczniowie na podstawie daty danego wynalazku określają wiek izapisują go liczbą rzymską pod każdą ilustracja zawieszoną na tablicy, a następnie przepisują do zadania w karcie pracy.page3image37135824 page3image37136112 page3image37136400 

Polecenie: Napisz w którym wieku dokonano każdego z wymienionych wynalazków?
page3image37216384   

105 r. – papier ....................... wiek

1769 r. – maszyna parowa ....................... wiek

1800 r. – bateria elektryczna ....................... wiek

1983 r. – komputer Apple ....................... wiek

1455 r. – prasa drukarska wiek ......................wiek

1608 r. – luneta ....................... wiek

1876 r. – telefon .......................wiek

1088 r. kompas magnetyczny ....................... wiek

1590 r. – mikroskop. ...................... .......................

3. Jak zapisujemy daty?
• Nauczyciel demonstruje i wyjaśnia trzy sposoby zapisywania dat. I sposób: 8 grudnia 2021
II sposób: 8.12.2021
III sposób: 8 XII 2021

• ZADANIE 3 w karcie pracy – daty występujące w zadaniu uczniowie zapisują według określonego sposobu na dużej planszy zawieszonej na tablicy i przepisują do zadania w karcie pracy.

page4image45219344

Polecenie: Bartek spojrzał na kalendarz. Uzupełnij jego wypowiedzi.

Dziś jest grudnia 2021

Grudzień 2021

Wschód słońca 7:05 Zachód słońca 15: 45

Czwartek

Marii, Wirgiliusza 

Za dwa tygodnie będzie Ostatnia środa była

dzień Najbliższa niedziela będzie

Za 2 dni będzie

dzień

XII miesiąc

grudnia miesiąc

page5image45512976 page5image45513264 page5image45513552 page5image45513840 page5image45514128 page5image45514544

dzień

dzień tygodnia

12 miesiąc

miesiąc

page5image45521072

Za cztery tygodnie będzie

Za 17 dni, czyli 25 grudnia, będziemy obchodzić Do końca miesiąca pozostało jeszcze

Faza podsumowująca

• Podsumowanie wiadomości zdobytych na lekcji: - Czego nauczyliśmy się na dzisiejszej lekcji?
• Zadanie pracy domowej.

Zadanie 4 i 5 w karcie pracy. ZADANIE 4 w karcie pracypage5image45562944 page5image45563232

Polecenie: Połącz strzałkami datę wydarzenia historycznego z wiekiem, w którym miałomiejsce. 

XV
II rozbiór Polski 1793 r. X Koronacja Władysława Łokietka

XIV 1320r.

XVIII

Chrzest Polski 966 r. Bitwa pod Grunwaldem 1410 r.